Vi lånar den bara

Idag var vi på en föreläsning på Scandic Hotel, med Tone Bekkestad.. ni vet meteorologen från tv4? :) Hon pratade om klimatförändringar. Och jag måste säga att det faktiskt skrämmer mig. I slutet av föreläsningen sa en man från "Svanen" att det är inte någons planet, utan vi lånar den bara från våra nästkommande. Alltså, våra föräldrar lånar den av oss.. och när vi själv får barn så lånar vi den av dem. Och det stämmer ju faktiskt.
Känns läskigt att det är så mycket som förstörs bara av att den globala medeltemperaturen förändras.



Om all is smälter så dör isbjörnarna.




Föreläsningen fick iallafall mig att öppna ögonen för vad som är på väg att hända om vi inte gör något åt saken. Jag vill inte att mina barnbarn ska få leva i ett Sverige med massa regn istället för snö. Men det är inte vi här uppe som drabbas värst, utan länderna söderut, t.ex. kring Medelhavet kommer att få temperaturer upp emot 50+ under sommaren.
Visst kan vi från kalla Sverige tycka att det är skönt att åka på solsemester en vecka och få svettas lite, men de som bor där året runt och hela somrarna tycker nog inte det är lika behagligt.


Det är dags att lägga allt som har med kol och olja bakom oss, och istället börja använda oss av sol, vatten och vind.
Jag hade då inte tackat nej till en elbil iallafall!











Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0